Nehnuteľnosti patria medzi najhodnotnejšie komodity. Každá chyba môže mať cenovku v radoch tisícok eur. Preto je lepšie sa pripraviť. Zistiť si dôležité veci. Väčšinou býva cieľom dosiahnuť predaj v čo najkratšom čase a za vami stanovenú cenu. Ak sa začne predaj naťahovať alebo potenciálni kupci začnú navrhovať nízke čiastky, vybehnú vám vrásky na čele. Pripravili sme pre vás tipy, ako celý proces zvládnete s úsmevom na tvári.
#1 Jasná stratégia
Predstavte si dvoch pánov, ktorí sa snažia predať svoju nehnuteľnosť.
Pán Karol
sa rozhodol, že predá byt, ktorý nepotrebuje. V takom stave ako bol – neuprataný, vytvoril pár fotiek.
Večer si sadol k počítaču a na všetky realitné portály nahral fotky s inzerátom: „Predám byt v Bratislave 2 + KK. Dohoda možná. RK nevolať.”
Neskôr sa pánovi Karolovi ozvali realitní makléri. A každému dovolil predávať jeho byt.
Vedeli ste, že …
… pojem „RK nevolať” bol signálom medzi maklérmi, že ide o ponuku realitnej kancelárie?
Súkromní inzerenti to však začali používať v domnení, že im makléri volať nebudú. Dnes už neviete z inzerátu vyčítať, či predáva súkromník alebo realitná kancelária.
Pán Dušan
mal podobný byt. Nešiel na to zhurta. Najskôr lokalizoval, kto bude jeho najpravdepodobnejším klientom.
Potom zisťoval, za akú cenu sa predávajú rovnaké byty.
Fotografie a inzerát dal vytvoriť profíkom. Inzeroval iba na jednom portáli a spolupracoval iba s jednou realitnou kanceláriou.
Výsledok?
Pán Dušan mal viac práce s prípravou, jeho byt sa predal takmer okamžite za cenu, ktorú požadoval. Naopak, pán Karol predával veľmi dlho a nakoniec kývol na cenu o 30% menej ako pôvodne chcel.
Pomocou jasnej stratégie dosiahnete omnoho lepšie výsledky.
#2 Určite si cieľovú skupinu
Každá nehnuteľnosť je vhodná pre niekoho iného. Ak máte na predaj jednoizbák, zrejme si ho nebude kupovať rodina s dvomi deťmi. Ak predávate exkluzívnejšiu nehnuteľnosť, zaujímať bude ľudí s vysokými príjmami a podnikateľov.
Určenie cieľovej skupiny by malo byť čo najkonkrétnejšie. Pokojne si nechajte poradiť.
Následne môžete zvoliť spôsob a tón komunikácie. Ešte dôležitejšie je, že viete vybrať správne miesto na inzerciu.
Ak máte nehnuteľnosť vhodnú pre mladú rodinku, inzerát v lokálnych novinách sa k nim zrejme nedostane. Rovnako starší občania neuvidia vaše avízo v internetovej inzercii.
#3 Zvoľte správnu cenu
Závisí od toho, ako dlho si môžete dovoliť nehnuteľnosť predávať. Vyššia môže znamenať starosti, ale aj priestor na vyjednávanie.
Nízka cena často rozhoduje o rýchlom predaji, zároveň však núti kupca rozmyšľať, kde je háčik.
O cene sa poraďte s realitným maklérom. Nie je dobré, aby ste ju menili už počas inzerovania.
#4 Fotky
Nechajte si spraviť profesionálne fotky uprataného interiéru nehnuteľnosti.
Kupujúceho musí hlavné foto zaujať už pri prvom pohľade. Pokojne sa inšpirujte na internete. Fotky v dobrej kvalite môžu zvýšiť cenu nehnuteľnosti o tisíce eur.
TIP:
Využite home staging. Odborníci, ktorí sa venujú interiérom naaranžujú váš byt, že ho nespoznáte. Používajú rôzne doplnky a dizajnový nábytok.
#5 Inzerát
Rovnako ako fotky aj inzerát by ste mali nechať na odborníka. Dokáže vykúzliť také slová, že kupci sa budú predháňať.
Kto by to mal byť?
Marketér, copywriter, ale aj realitný maklér pozná tie správne slová.
#6 Spolupráca s RK
Vyberte si dopredu jednu serióznu realitnú kanceláriu, ktorej dáte svoju dôveru a predaj zverte jej. Či už si popri tom budete predávať nehnuteľnosť aj po vlastnej osi je iba na vás.
Vopred sa s maklérom dohodnite na provízii. Dobrá správa je, že mu zaplatíte, až keď vám nájde kupca. Je to pre vás výhodný obchod.
Prečo iba jedna realitka?
Ak svoju nehnuteľnosť dáte predávať viacerým, všetci ju budú inzerovať. Každý s inou cenou, väčšinou však použijú rovnaké fotky. Znižujete tým jej hodnotu a rovnako šancu na rýchly predaj.
#7 Podvodníci
Priťahujú ich všetky oblasti, kde môžu okradnúť slušných ľudí. Oblasť nehnuteľností je pre nich o to zaujímavejšia, lebo sa v nej točia veľké peniaze.
Samotný predaj nechajte na svojho realitného makléra, on sa už postará, aby všetko prebehlo kóšer.
Ak budete nehnuteľnosť predávať sami, neprepisujte ju pokiaľ nemáte peniaze na účte.
TIP:
Pri predaji nehnuteľnosti využite notársku alebo advokátsku úschovu. Kupujúci zloží peniaze k notárovi alebo k advokátovi. Vy sa k nim bez problémov dostanete po prepise nehnuteľnosti.
Zhrnutie
- určite si vopred jasnú stratégiu
- spoznajte svojho kupca
- výška ceny rozhoduje, či predáte alebo budete predávať
- fotky a inzerát nechajte na profíkov
- spolupracujte iba s jedným realitným maklérom
- dajte si pozor na podvodníkov
Obrázky: https://pixabay.com